Rawatan Herba untuk Cystitis celahan (IC) Atau Sindrom pundi kencing Sakit

Rawatan Herba untuk Cystitis celahan (IC) Atau Sindrom pundi kencing Sakit

Cystitis celahan kesan kepada 500,000 orang di UK, yang diberitahu bahawa tidak ada ubat untuk itu dan mereka mesti hidup bersamanya. Pesakit sering telah di laluan meletihkan melawat doktor, pakar urologi dan pakar ginekologi dengan sedikit kejayaan. Mereka merasakan bahawa rawatan ortodoks seolah-olah menjadi semata-mata gejala dan tidak dapat menangani penyebab keadaan ini sangat melemahkan.

Apakah Cystitis celahan (IC)?

Cystitis celahan adalah gangguan sangat tidak selesa dan tertekan, yang mempunyai ciri-ciri kencing kronik (berasa keperluan untuk membuang air kecil serta-merta) dan kekerapan (kerap membuang air kecil) dengan atau tanpa sakit pelvis. Gejala cystitis celahan mungkin berbeza-beza antara individu dan mungkin berbeza dengan masa dalam individu yang sama. Ramai orang terpaksa hidup kehidupan di sekeliling pundi kencing mereka kerana gejala-gejala yang tidak menyenangkan. Istilah "cystitis" merujuk kepada mana-mana keradangan pundi kencing. Berbeza dengan cystitis bakteria yang terhasil daripada jangkitan pada pundi kencing, tidak organisma berjangkit telah dikenal pasti pada orang dengan cystitis celahan. Cystitis celahan didiagnosis apabila gejala berlaku tanpa bukti untuk satu lagi punca gejala.

Kira-kira 90 peratus daripada pesakit yang cystitis celahan adalah wanita dan purata umur permulaan adalah 40, walaupun orang mana-mana umur boleh terjejas. Walaupun cystitis celahan tidak dianggap sebagai penyakit keturunan, beberapa kes telah berlaku di kalangan sesetengah keluarga, mendorong penyelidikan lebih jauh ke link genetik.

Wanita dengan cystitis celahan lebih cenderung untuk mempunyai kerap jangkitan saluran kencing dan telah menjalani pembedahan sakit puan sebelum daripada wanita tanpa cystitis celahan. Penyakit kronik tertentu telah digambarkan sebagai berlaku lebih kerap pada orang dengan cystitis celahan daripada dalam populasi umum:

Systemic lupus erythematosus (Lupus atau SLE)

Sindrom usus (IBS)

Alahan

Endometriosis

Vulvodynia (ketidakselesaan kronik di kawasan vulvar itu)

Fibromyalgia

Cystitis celahan telah diklasifikasikan kepada dua bentuk, ulser dan bukan ulser, bergantung kepada kehadiran atau ketiadaan ulcerations dalam lapisan pundi kencing. Ulcerations berbentuk bintang di dinding pundi kencing yang dikenali sebagai ulser Hunner ini. The kolitis (jenis klasik) cystitis celahan didapati dalam masa kurang daripada 10% kes. Parut dan pengerasan dinding pundi kencing boleh berlaku akibat keradangan jangka panjang, yang membawa kepada penurunan dalam kapasiti pundi kencing. Kawasan pendarahan sesuatu yg boleh dilihat di dinding pundi kencing.

Apakah punca cystitis celahan?

Tiada siapa yang tahu dengan tepat apa yang menyebabkan cystitis celahan tetapi kerana tanda-tanda yang berbeza-beza, kebanyakan penyelidik percaya bahawa ia mewakili spektrum gangguan dan bukannya satu penyakit tunggal. Satu bidang penyelidikan telah memberi tumpuan kepada lapisan yang kot lapisan pundi kencing dipanggil glycocalyx itu. Ini terdiri terutamanya daripada bahan-bahan yang dipanggil mucins dan glycosaminoglycans (GAGs). Lapisan ini biasanya melindungi dinding pundi kencing daripada kesan toksik air kencing. Para penyelidik telah mendapati bahawa lapisan ini perlindungan pundi kencing adalah "bocor" dalam kira-kira 70% daripada pesakit cystitis celahan. Terdapat hipotesis bahawa ini boleh membenarkan bahan-bahan dalam air kencing untuk masuk ke dalam dinding pundi kencing di mana mereka mungkin mencetuskan cystitis celahan.

Kalium adalah salah satu bahan yang mungkin terlibat dalam kerosakan kepada dinding pundi kencing. Para penyelidik telah mengasingkan bahan yang dikenali sebagai faktor antiproliferative (APF) yang muncul untuk menyekat pertumbuhan normal sel-sel yang membentuk lapisan pundi kencing. APF telah dikenal pasti hampir secara eksklusif dalam air kencing orang yang menderita dengan cystitis celahan. Penyelidikan sedang dijalankan untuk menjelaskan peranan berpotensi APF dalam pembangunan cystitis celahan.

Teori-teori lain mengenai punca cystitis celahan adalah bahawa ia adalah satu bentuk gangguan autoimun atau jangkitan yang dengan organisma yang tidak dikenali mungkin menghasilkan kerosakan kepada pundi kencing dan gejala-gejala yang disertakan.

Apakah tanda-tanda dan gejala cystitis celahan?

Tanda-tanda cystitis celahan berbeza dari seorang ke seorang yang lain tetapi mempunyai beberapa persamaan dengan orang-orang jangkitan saluran kencing. Ia termasuk:

Kapasiti pundi kencing berkurangan

Keperluan segera untuk membuang air kecil dengan kerap siang dan malam

Perasaan tekanan, sakit, dan kelembutan sekitar pundi kencing, pelvis dan perineum (kawasan di antara dubur dan faraj atau dubur dan kerandut) yang boleh meningkatkan sebagai mengisi pundi kencing dan mengurangkan kerana ia dikosongkan

Hubungan seks yang menyakitkan (dispareunia)

Rasa tidak selesa atau sakit di bahagian zakar dan skrotum

Dalam kebanyakan wanita, gejala biasanya memburukkan sekitar masa haid mereka. Tekanan juga boleh memburukkan lagi gejala. Tanda-tanda biasanya mempunyai permulaan yang perlahan, dan kerap kencing adalah gejala awal yang paling biasa. Sebagai cystitis celahan berlangsung selama beberapa tahun, kitaran kesakitan (flare) dan remisi berlaku. Sakit mungkin ringan atau lebih teruk akan melemahkan. Gejala boleh berubah-ubah dari hari ke hari.

Bagaimanakah cystitis celahan didiagnosis?

Kerana gejala cystitis celahan adalah sama dengan gangguan lain sistem kencing dan kerana tidak ada ujian yang pasti untuk mengenalpasti cystitis celahan, doktor mesti tidak termasuk syarat-syarat lain sebelum membuat diagnosis cystitis celahan. Antara gangguan yang akan termasuk adalah saluran kencing atau jangkitan faraj, kanser pundi kencing, radang pundi kencing atau jangkitan yang disebabkan oleh radiasi kepada perut, eosinophilic dan cystitis bersakit paru-paru, batu karang, endometriosis, gangguan neurologi, penyakit kelamin, jangkitan saluran kencing dengan bilangan yang kecil bakteria, dan, dalam lelaki, Prostat bakteria dan bukan bakteria kronik. Ujian perubatan yang membantu mengenal pasti syarat-syarat lain termasuk ujian kencing, budaya air kencing, cystoscopy, biopsi dinding pundi kencing dan, dalam lelaki, pemeriksaan makmal rembesan prostat.

Apakah layanan ortodoks cystitis celahan?

Ubat Ortodoks Jenis utama ubat oral adalah Elmiron, yang merupakan kimia yang serupa dengan bahan yang melapisi pundi kencing. Adalah dipercayai bahawa Elmiron membantu dalam pembaikan pundi kencing. Walaupun selepas terapi telah bermula, pesakit masih boleh mengalami gejala untuk beberapa waktu kerana saraf deria dalam pundi kencing menjadi hiperaktif, dan ia mengambil masa untuk saraf kembali ke keadaan normal pengaktifan. Doktor mengesyorkan memberi sehingga satu tahun rawatan ini dalam cystitis celahan ringan dan dua tahun dalam cystitis celahan teruk sebelum memutuskan jika dadah adalah berkesan atau tidak. Antara satu pertiga dan dua pertiga daripada pesakit akan bertambah baik selepas tiga bulan rawatan.

Ubat-ubatan oral lain yang boleh digunakan untuk merawat cystitis celahan bersama-sama dengan Elmiron termasuk ubat antikemurungan, aspirin dan ibuprofen (kedua-duanya boleh membuat gejala lebih teruk dalam sesetengah pesakit).

Kembung kembung pundi pundi kencing kadang-kadang digunakan untuk terapi cystitis celahan. Ia membantu mengurangkan tanda-tanda pada kira-kira 20-30% orang yang cystitis celahan. Apabila ia adalah berkesan, melegakan gejala berterusan selama tiga hingga enam bulan selepas prosedur.

Pundi kencing Penjanaan beransur-ansur (terapi Intravesical)

Prosedur ini juga boleh dipanggil mencuci pundi kencing atau mandi. Semasa Penjanaan beransur-ansur pundi kencing, pundi kencing telah penuh dengan penyelesaian yang dipegang bagi mengubah tempoh masa, dari beberapa saat hingga 15 minit, sebelum mengalir melalui tiub yang sempit dipanggil kateter.

Dalam kes-kes yang teruk cystitis celahan, penyelesaian intravesical boleh ditadbir bersama-sama dengan Elmiron untuk memberikan kelegaan sehingga ubat oral telah mempunyai masa untuk menampakkan kesannya. Ubat-ubatan lain yang telah digunakan untuk instillations pundi kencing termasuk dimetil sulfoxide (DMSO, RIMSO-50), heparin, natrium bikarbonat, dan hydrocortisone (steroid). Rawatan diberi setiap minggu atau dua untuk 6-8 minggu, dan berulang-ulang seperti yang diperlukan bergantung kepada gejala. Kebanyakan orang dengan cystitis celahan yang menyahut seruan DMSO melihat peningkatan dalam gejala 3 atau 4 minggu selepas kitaran 6-8 minggu pertama rawatan.

Lain-lain Prosedur Pembedahan untuk Cystitis celahan

Dalam kes-kes yang teruk cystitis celahan yang tidak bertindak balas dengan baik kepada ubat-ubatan oral atau kembung pundi kencing atau Penjanaan beransur-ansur, prosedur pembedahan lebih invasif boleh cuba. Prosedur yang dikenali sebagai Neuromodulation suci telah terbukti berkesan dalam mengawal gejala pada sesetengah orang dengan cystitis celahan. Istilah "Neuromodulation" merujuk kepada suatu pengubahan sistem saraf. Dalam Neuromodulation suci, peranti yang diimplan yang membolehkan impuls elektrik untuk merangsang saraf dalam suci yang (belakang) kawasan. Neuromodulation Sacral dipercayai bekerja dengan menghalang isyarat hiperaktif dari saraf deria dalam dinding pundi kencing. Untuk Neuromodulation suci, wayar dari penjana impuls elektrik ditanam di rantau ini suci tulang belakang. Jika terdapat melegakan gejala, penjana dorongan boleh ditanam di bawah kulit di kawasan punggung. Satu kawalan programmer jauh membolehkan pesakit untuk menyesuaikan kekerapan gerak hati dan kuasa untuk memberikan kelegaan optimum gejala.

Terapi yang juga telah digunakan termasuk transcutaneous rangsangan elektrik saraf (TENS), satu bentuk Neuromodulation yang tidak melibatkan penempatan pembedahan wayar atau penjana gerak hati. Dengan TENS, denyutan elektrik ringan memasuki tubuh untuk minit kepada masa dua atau lebih kali sehari sama ada melalui wayar diletakkan pada permukaan belakang lebih rendah atau kawasan suprapubic, antara pusat dan rambut kemaluan, atau melalui alat-alat khas yang dimasukkan ke dalam faraj wanita atau ke dalam rektum pada lelaki. Adalah dipercayai bahawa denyutan elektrik boleh meningkatkan aliran darah ke pundi kencing, menguatkan otot pelvik yang membantu mengawal pundi kencing, dan mencetuskan pengeluaran hormon yang menghalang kesakitan. TENS pada umumnya lebih berkesan dalam mengurangkan kesakitan daripada dalam mengurangkan kekerapan kencing.

Prosedur pembedahan lain yang mungkin jarang dilakukan untuk merawat cystitis celahan teruk termasuk denervation periferal (mengganggu saraf ke dinding pundi kencing), pembesaran pundi kencing untuk meningkatkan kapasiti pundi kencing, dan cystectomy (pembuangan pundi kencing) dengan lencongan, atau semula penghalaan, aliran air kencing .

Rawatan Herba untuk Cystitis celahan

Tujuan rawatan ini bukan sahaja untuk mengurangkan gejala tetapi, jika boleh, untuk mencari apa-apa isu-isu asas, yang boleh menjadi bahan api IC. Dengan mengambil sejarah yang sangat terperinci, pengamal dapat memahami dengan baik patologi IC setiap wanita dan dengan itu menangani isu-isu asas. Pengalaman setiap wanita kad pengenalan adalah berbeza dan perlu dirawat dengan sewajarnya dan bukannya dengan protokol yang ditetapkan atau satu saiz untuk semua pendekatan. Perubatan herba merawat seluruh orang itu dan bukan hanya gejala.

Cystitis celahan adalah keadaan yang sangat kompleks dan melemahkan. Ia mungkin mengambil masa yang lama ... mungkin tahun ... untuk badan untuk mencapai titik, di mana IC menjadi tidak dapat dielakkan. Ini boleh menjadi untuk pelbagai sebab-sebab dengan beberapa sistem badan yang terlibat. Keradangan kronik pada pundi kencing dan pembaikan adalah bahagian yang paling mencabar badan untuk merawat kerana ia sentiasa digunakan secara berterusan. Kerumitan penyakit ini menetapkan bahawa rawatan yang diberikan secara berperingkat-peringkat, menangani kedua-dua kelemahan asas dalam badan dan gejala. Rawatan untuk IC mengambil kedua-dua amanah dan dedikasi untuk mencapai hasil klinikal yang baik.

Pesakit, yang memulakan rawatan ini dalam masa setahun selepas diagnosis, biasanya melaporkan bahawa kesakitan mereka menjadi lebih terkawal selepas enam minggu. Bagi pesakit yang mempunyai IC untuk lebih lama, ia mengambil masa yang lebih lama untuk melihat peningkatan. Ini adalah kerja pasukan yang sangat banyak dengan pesakit bekerjasama dengan pengamal untuk berjaya mendapatkan melalui pelbagai peringkat rawatan, yang menangani isu-isu asas dan menguatkan sistem badan.

Untuk mengelakkan suar, pesakit dinasihatkan untuk mengikuti diet yang ketat. Pengalaman setiap pesakit kad pengenalan adalah berbeza jadi tidak ada rawatan yang ditetapkan. Sebaliknya, rawatan direka untuk memenuhi keperluan unik setiap pesakit. Pengamal merumuskan preskripsi herba peribadi untuk setiap pesakit. Pendekatan ini mendapat keputusan yang terbaik dan jauh lebih berkesan daripada satu saiz untuk semua pendekatan.

Pesakit biasanya melaporkan perubahan ketara selepas enam minggu pertama rawatan. Mereka diminta untuk menyimpan diari terperinci, yang dibincangkan di setiap perundingan. Ia bukan sesuatu yang luar biasa untuk pesakit melaporkan bahawa mereka mempunyai kurang sakit selepas enam minggu pertama. Beberapa melaporkan bahawa peningkatan dalam kesakitan dan suar teruk sekitar masa haid telah hilang. Pesakit telah melaporkan bahawa sakit penembakan di duduk telah hilang dan bahawa mereka kurang kerap membuang air kecil dan pundi kencing berasa lebih tenang.

Di mana pesakit telah mengalami jenis gejala IBS, biasanya peningkatan dalam tempoh awal ini. Sebagai contoh, sesetengah pesakit akan melaporkan pengurangan dalam bilangan buang air besar setiap hari. Beberapa melaporkan kurang kembung perut. Pesakit juga melaporkan peningkatan dalam kesihatan umum, manakala rawatan berlangsung. Mereka mengatakan bahawa mereka mempunyai achiness kurang, kurang sakit kepala, gejala kurang haid atau menopaus.

Tekanan dan kemurungan bahawa keadaan ini menyebabkan juga dirawat, yang sekali lagi biasanya membawa kepada kesakitan yang kurang lebih baik dan kawalan gejala. Dalam tempoh enam minggu pertama rawatan, ia bukan luar biasa untuk pesakit melaporkan bahawa mereka berasa lebih tenang, dengan perasaan mereka lebih baik daripada sebelum ini. Pada peringkat ini dalam pesakit rawatan boleh melihat peningkatan dalam tidur mereka. Beberapa laporan yang mereka sedang tidur lebih mendalam dan mempunyai lebih banyak tenaga. Bagi orang lain ia boleh mengambil masa yang lama untuk berasa selesa pada waktu malam.

Setiap pesakit bertindak balas berbeza terhadap rawatan herba. Sesetengah pesakit mungkin bertindak balas dengan cepat untuk rawatan, manakala yang lain mungkin mengambil masa yang lama. Oleh itu, adalah mustahil untuk menganggarkan berapa lama rawatan akan mengambil. Walau bagaimanapun, dalam kebanyakan kes ia mengambil masa lebih kurang setahun. Pesakit tidak mengalami kemunduran dari semasa ke semasa dan ini boleh disebabkan oleh keadaan tertekan dalam kehidupan mereka. Apabila ini berlaku, preskripsi herba boleh diubah suai untuk memberikan pesakit lebih banyak sokongan. Pesakit melaporkan bahawa fleksibiliti ini dalam rawatan adalah sangat berfaedah dan mereka mengatakan bahawa mereka berasa jauh lebih baik daripada yang pernah mereka lakukan pada rawatan ortodoks.

Testimoni seorang pesakit mengatakan "Ia telah menjelaskan bahawa kita mempunyai untuk mengimbangi badan saya dan menenangkan keradangan itu membolehkan penyembuhan berlaku dan bukannya memberi ubat badan untuk menutup kesakitan dan mengganggu prosedur untuk sekadar meringankan gejala. Saya juga telah dinasihatkan tentang apa Saya harus dan tidak boleh makan supaya keadaan saya tidak akan menjadi lebih buruk. Rawatan adalah secara berperingkat-peringkat dan saya mempunyai pemeriksaan biasa untuk melihat bagaimana rawatan yang sedang berlaku dan jika saya bersedia untuk pergi ke peringkat seterusnya rawatan. Selepas 2 minggu saya boleh melihat peningkatan yang dramatik dan ini terus menjadi kes itu. Terima kasih kepada pendekatan ini saya mempunyai pemahaman yang sangat baik mengenai keadaan dan apa yang badan saya perlu dapat lebih rendah daripadanya. Saya amat mengesyorkan sesiapa sahaja yang mengalami cystitis celahan untuk mencuba ubat herba . Saya tahu kesakitan dan kebimbangan ia menyebabkan dan berharap ramai lagi wanita menemui seperti saya mempunyai bahawa mereka tidak meletak jawatan kepada kesengsaraan itu, ada cara ke hadapan dengan perubatan herba. "

Tiada jalan pintas dengan pendekatan semula jadi untuk merawat cystitis celahan dan kemajuan adalah perlahan tetapi pesakit melaporkan rasa pemulihan dan, dengan menjejaki perubahan halus dalam buku harian mereka, mereka benar-benar boleh lihat berapa banyak kemajuan telah mereka buat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar