Apa yang Qigong dan mana Anda Boleh Amalkan Ia?

Apa yang Qigong dan mana Anda Boleh Amalkan Ia?

Apa yang Qigong?

Qigong, chee-gung diucapkan, adalah kaedah Cina meditasi yang telah digunakan selama beribu tahun. Qigong menggunakan pernafasan dan perlahan, pergerakan badan sengaja dikawal mantap dan mengekalkan kesihatan badan secara keseluruhan. Dari segi sejarah, ia telah digunakan untuk mengurangkan tekanan dan meningkatkan kesejahteraan, dan untuk meningkatkan aliran qi di dalam badan.

Qigong telah digunakan bersama-sama dengan berpuluh-puluh berjuta-juta orang di China dan seluruh dunia. Malah, di bandar-bandar, ia bukan sesuatu yang luar biasa untuk melihat sekumpulan orang di luar, sering di taman, mengamalkan Qigong. Ia sering kelihatan sebagai satu bentuk seni mempertahankan diri, tetapi sebenarnya lebih tertumpu kepada meditasi dan keamanan. Ia juga berbanding dengan yoga, kerana senaman fizikal, dan semasa ia berkongsi beberapa ciri-ciri, mempunyai kaedah yang berbeza.

Dalam komuniti perubatan, ia secara meluas bersetuju bahawa penggunaan tetap Qigong boleh membantu seseorang meningkatkan fleksibiliti, pelbagai gerakan, ketajaman mental, dan kesejahteraan. Penggunaannya adalah disyorkan kedua-dua bagi mereka yang berasa tidak sihat, sama ada kerana penyakit tertentu atau rasa tidak puas hati secara umum, dan juga orang-orang yang hanya mahu memupuk gaya hidup sihat. Terdapat juga fokus yang berbeza Qigong, termasuk:

* Penyembuhan Qigong, yang berfungsi sebagai mekanisme pencegahan dan pemulihan diri,
* Sukan Qigong, yang meningkatkan fleksibiliti, keseimbangan, kelajuan, dan lain-lain ciri-ciri yang berkaitan sukan,
* Qigong Rohani, yang memberi tumpuan kepada ketenangan dan harmoni dengan alam semula jadi,
* Perniagaan Qigong, yang menekankan integriti peribadi yang lebih besar dan perintah keadaan tempat kerja,
* Dan lain-lain.

Selain itu, kerana ia sering diamalkan di luar rumah, ia boleh menjadi satu cara yang baik untuk mengambil di beberapa udara segar.

Untuk mencari gaya yang betul Qigong untuk anda, carilah seorang guru Qigong di kawasan anda, dan berasa bebas untuk mencuba kaedah yang berbeza. Untuk mencari kumpulan Qigong tempatan, cuba cari di halaman kuning, melalui carian web, di halaman direktori dalam talian, atau dengan meminta rakan-rakan dan rakan sekerja anda. Anda juga mungkin telah melihat Qigong diamalkan di bandar atau bandar kamu ini; jika ya, berasa bebas untuk pergi ke pemimpin, pada masa yang sesuai, dan bertanya bagaimana anda boleh turut serta.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar